Op ontdekkingstocht in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kimberley Brigit - WaarBenJij.nu Op ontdekkingstocht in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kimberley Brigit - WaarBenJij.nu

Op ontdekkingstocht in Paramaribo

Door: Brigit

Blijf op de hoogte en volg Kimberley

26 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,
Hier ons eerste berichtje live vanuit Paramaribo. We zitten er ondertussen drie dagen, maar wat kun je in zo’n korte tijd veel meemaken! De reis was goed verlopen, prima vlucht, lekker eten, leuke filmpjes en is dus voorbij gevlogen. Maar toen moesten we nog door de douane. We waren ongeveer als laatste het vliegtuig uit en konden dus in de rij aansluiten om door de douane te gaan. We hebben wel meer dan een uur staan wachten, konden we meteen wennen aan het tempo hier. Uiteindelijk zo door de douane en de taxichauffeur stond al klaar om ons naar ons huis te brengen. ’s Avonds snel onze koffers uitgepakt en naar bed, want we waren echt gebroken. We verblijven in een studentenhuis, met zeven andere meiden. We delen de bovenverdieping met drie meiden en delen samen een keuken, woonkamer, badkamer en wc. Anders dan we hadden verwacht, maar eigenlijk ook net zo gezellig. Zo hebben we meteen aansluiting om dingen te ondernemen hier. Op zondagochtend werden we al meteen uitgenodigd door Lucien, de contactpersoon van ons verblijf, om een aantal markten te bezoeken. We dachten eerst we gaan lekker uitslapen, maar om 7 uur werden we al wakker (jetlag dus!), dus alsnog besloten om wel mee te gaan. Hij heeft ons meteen een korte sightseeing gegeven van Paramaribo en waren naar twee marktjes gegaan. Om twee uur kwam Henk ons ophalen om naar een bijeenkomst te gaan van de stichting. Henk heeft ons in Nederland begeleid bij ons afstudeeronderzoek en was toevallig deze dagen ook in Suriname voor zijn werk hier. De bijeenkomst was erg leuk, lekker gegeten, gedronken en veel gekletst! Een aantal Nederlandse vrijwilligers en bestuursleden waren er ook die we in Nederland al hadden ontmoet, maar er waren ook Surinaamse vrijwilligers en bestuursleden. Vooral het contact met de Surinamers was ook erg leuk! Een vrouw, Mama Doe (zo noemt iedereen haar) was erg enthousiast en wilde graag met ons kletsen. Ze heeft ons uitgenodigd om donderdag samen met twee andere vrijwilligers in de wijk waar ze woont, Sunny Point, te komen kijken. Dit is een erg arme wijk, waar bijvoorbeeld nog geen elektriciteit is. Hier zijn we heel benieuwd naar! Zondagavond zijn we met Henk nog in het centrum wat gaan drinken. Zo leren we de stad meteen kennen en hebben we ook de lokale dranken al uitgeprobeerd. Het lokale bier hier is Parbo bier. Je kunt hier een liter bier van bestellen, een djogo, en dan bestel je er een aantal glazen bij. Maandagochtend zijn we wederom met Henk op pad gegaan. We hebben weer een bezoek gebracht aan de Clarkeschool. Op deze school zitten allemaal kinderen uit de wijk Sunny Point en hier zitten ook een aantal kinderen die bij Jolan in het tehuis wonen, het tehuis waar wij ons onderzoek gaan doen. Dit was zo indrukwekkend! Zo’n armoedige school dat je niet eens voor kunt stellen dat ze daar les kunnen geven. We hadden eerst twee gebouwen bekeken, die waren nog wel oké. Allemaal aparte klaslokalen, wc voor jongens en voor meisjes, tafels en stoelen en een plek om te ‘spelen’ zonder speelmateriaal. Er is alleen geen elektriciteit waardoor het vrij donker is in de lokalen. Daarna zijn we naar het derde gebouw gegaan. Dit was een oud marktgebouw. Klaslokalen werden gescheiden door golfplaten, de klassen waren overvol, er zijn niet eens altijd zijwanden, noem maar op. Voor leraren is het gewoon onmogelijk om hier goed les te kunnen geven! Een lerares gaf ook aan dat er weinig kinderen kunnen lezen en kinderen die niet mee over kunnen gewoonweg pech hebben. Er is geen tijd en ruimte om deze kinderen extra begeleiding te geven. Ook zagen we een lerares met een meetlat door de klas lopen, want het is hier heel normaal om kinderen een tik te geven als ze niet luisteren. Na deze interessante en boeiende ervaring hebben we een rustige middag gehad. De jetlag was nog steeds aanwezig en we moesten hier nog echt wennen aan het ritme. ’s Avonds zijn we met een aantal meiden bij ’t Vat gaan eten. Ze hebben hier ook gewoon friet, frikadellen, hamburgers en bitterballen, dus wij gaan hier niets te kort komen! Vandaag hebben we een rustig dagje gehad. Het was hier feestdag, dus iedereen was vrij en veel winkels waren dicht. We wilden toch wat boodschappen gaan doen en na een lange wandeling bleek de Chinese supermarkt hier om de hoek gewoon open te zijn. Voor de rest zijn we ijverig aan de slag geweest met opdrachten voor school, want ook dat moet gebeuren. Ondertussen zijn we lekker kokosijs aan het eten, hmmmm!
Deze week hebben we ook nog genoeg plannen. Morgen hebben we een gesprek met Jolan, onze begeleidster hier. Zij runt ook het gezinsvervangend tehuis. Daarna zullen we ook meer aan de slag kunnen met ons onderzoek hier. Donderdag gaan we dus bij Mama Doe op bezoek en vrijdag is er hier een poolparty in de buurt. Zoals jullie het kunnen lezen, vermaken wij ons hier dus wel! Wij hebben er ook heel veel zin in om hier de komende drie maanden door te gaan brengen en met ons onderzoek bezig te zijn. Jullie horen nog van ons! xxx

• 26 Februari 2014 - 07:41

Richelle:

Leuk om te lezen! Al een heel verhaal in drie dagen, moet je nagaan wat voor verhalen in drie maanden! Ik mis eigenlijk de start van jullie reis? Waren er ook familie en vrienden om jullie weg te brengen ? Veel plezier nog en geniet!!

• 26 Februari 2014 - 10:02

Kim:

Heee Brigit! Klinkt goed en inderdaad leuk om te lezen! Indrukwekkend zeg van die scholen. Ik heb je niet meer gezien voor je wegging, maar nog een hele fijne tijd gewenst daar en succes met je onderzoek! Liefs, kim

• 26 Februari 2014 - 11:39

Ank:

dat is een mooie verslag van jullie.en ook mooie foto,s erbij Staan.
    je heb goed voor mekaar samen met je vriendin kim.
    Nog fijne tijd in Surinama.samen je vriendin kim.
    Lieve Groetjes van Ank uit Horssen.kusjes xxx.

• 26 Februari 2014 - 12:26

Mama:

Onvoorstelbaar dat er in die wijk nog geen electriciteit is.
    Wat hebben jullie al veel gedaan in die paar dagen en het lijkt erop dat het leven daar snel went.
    Het afscheid op Schiphol leek wel een familiereunie he Kimmie dit in antwoord op de vraag van Richelle.
    Fijn dat we jullie blog kunnen volgen, kijk al uit naar volgende hoofdstuk XXX

• 26 Februari 2014 - 17:51

Buutjes:

Inderdaad indrukwekkend verslag, leuk om te lezen, net zoals de foto's.
    Hopelijk houden jullie de weblog de komende tijd ook zo bij, wij houden het in ieder geval wel bij.
    En op de vraag van Richelle: vrienden hebben wel vriendenl gezien!!!!!
    Nou meiden, geniet er nog van, vernemen wel weer snel van jullie.

groetjes
    alle buutjes

• 26 Februari 2014 - 18:23

Kimberley En Brigit:

Richelle, bij deze word jij ook nog vernoemd dan! Er waren veel vrienden (onder andere mijn lieve vriendinnetjes Richelle en Inge) en familie om ons mee uit te zwaaien, wat we erg leuk vonden! Onder groot applaus konden we Nederland verlaten :) Tot snel allemaal. xx Brigit

• 26 Februari 2014 - 19:36

Kimmetje:

Girls!
    Klinkt goed zeg allemaal!!! Zooo jaloers! Hihihi:)
    Nu al zoveel ondernomen! Leuk!! En dan ook nog goed bezig voor school!! Ben trots op jullie :)
    Geniet ervan! En zie nu al uit naar het volgende verhaal!! :D
    Liefs Kimmetje en kusje voor Kimmie *SMAK* :P

• 27 Februari 2014 - 14:33

Thanks allemaal! Leuk!:)
    Mama, (ik neem aan mijn mama?) Richelle was er ook bij op Schiphol haha!
    xxx KIMMIE

• 28 Februari 2014 - 10:39

Namens Opa Zeist:

Bedankt voor het mooie verslag! Ik heb het met plezier gelezen. Ik zal jullie ook met veel belangstelling blijven volgen. Wat een totaal andere wereld hé?

• 28 Februari 2014 - 20:21

Corry En Johan:

nou jullie hebben al veel gedaan in die paar dagen
    en zo te lezen en te zien hebben jullie het wel naar jullie zin
    we hopen nog veel meer te horen van jullie
    geniet ervan

• 01 Maart 2014 - 16:17

Kimberley En Brigit:

Leuk, dankjulliewel! Er volgt nu een nieuw verhaal door Kim xxx