Paramaribo-oh-oh - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kimberley Brigit - WaarBenJij.nu Paramaribo-oh-oh - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kimberley Brigit - WaarBenJij.nu

Paramaribo-oh-oh

Door: Brigit

Blijf op de hoogte en volg Kimberley

24 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi hoi allemaal,

De laatste maand is alweer aangebroken in Suriname. Ik wil eigenlijk nog helemaal niet denken aan aftellen, maar stiekem begin ik af en toe toch ook wel weer aan thuis te denken. Het leven is hier zo heerlijk. De mensen doen het allemaal rustig aan, wat vandaag niet gebeurt, gebeurt morgen wel weer. We zijn al aardig ingeburgerd en het is leuk om met de lokale mensen om te gaan. Met ons onderzoek zijn we wel hard aan de slag. Hierbij geldt niet ‘wat vandaag niet gebeurt, gebeurt morgen wel’. De kinderen hebben ondertussen paasvakantie (3 weken!). Voor ons echter geen vakantie.. We zijn deze week druk bezig geweest met het eindverslag, want vrijdag willen we een conceptversie in te leveren. Ons streven is om op Curaçao helemaal klaar te zijn, zodat we dan echt vakantie kunnen houden. Niet dat we dat hier niet doen hoor…

In de weekenden zorgen we dat we leuke dingen doen en willen we zoveel mogelijk van het land zien. Op zondag is heel Paramaribo namelijk uitgestorven, valt dus weinig te beleven dan. We zijn een weekend via Domburg naar White Beach gefietst, een aangelegd strandje in de Suriname rivier. Het is ruim 25 kilometer fietsen, maar als we aan Surinamers vertellen dat we dat gefietst hebben, verklaren ze ons voor gek. In Domburg zijn we bij de broer van Erik Maleko en zijn vrouw (Roberto en Mia) gaan eten. Bij Erik hebben we in Galibi geslapen. We werden heel gastvrij ontvangen en Mia had heerlijk voor ons gekookt. Het plan was om in de middag door te fietsen naar White Beach, zodat we daar nog konden zonnen. Maar helaas, in plaats van zon hadden we regen, dus hebben we gezellig bij de familie Maleko gekletst. Toen het droog was zijn we toch doorgefietst naar White Beach en hebben daar overnacht in de hoop dat het zondag mooier weer zou zijn. Maar het was ons niet gegund en ook zondag was het bewolkt en regenachtig. We hadden een vriendelijke man gevonden die ons met de auto terug wilde brengen naar huis, want we hadden weinig zin om door de regen naar huis te fietsen. Het was goed voor de conditie ons tripje op de fiets, maar helaas hebben we met het weer minder succes gehad.

Afgelopen weekend zijn we op eigen initiatief naar Brownsberg gegaan. We zijn dus onze eigen gids geweest. We hebben twee nieuwe huisgenootjes boven, twee Belgische meiden, erg tof en plezant! Met hen zijn we naar Brownsberg gegaan. We hebben een taxichauffeur geregeld die ons daar naar toe bracht, er is een goede auto voor nodig om de berg op te komen. Boven op de berg is een ‘camping’ met slaapplekken en een bar/restaurant. Wij hadden onze hangmatten weer mee en opgehangen in een hutje. Daarna hebben we een wandeling gemaakt naar twee watervallen. Gidsen die we onderweg tegen kwamen, dachten dat we dat nooit gingen redden met z’n vieren. Het had van tevoren geregend, waardoor de paden wat glibberig waren. Maar wij lieten ons niet kennen en hebben allebei de watervallen gezien. We hebben zelfs apen gespot! Bij de tweede waterval, de Ireneval, hebben we een heerlijke douche genomen. Achteraf was dat niet nodig, want toen we aan de terugweg wilden beginnen, begon het te stortregenen. Doordat we in de jungle liepen, hadden we hier gelukkig niet veel last van. De volgende dag wilden we om half 7 opstaan om de zonsopgang te zien vanaf de berg, helaas was het bewolkt en zijn we dus maar weer terug in onze hangmat gekropen. De taxichauffeur heeft ons nog naar Ston Island gereden, waar we het stuwmeer hebben gezien. Dit is een gigantisch meer, waar ze vroeger veel dorpjes voor onder water hebben laten lopen. Op de foto’s is te zien dat er nog boomstammen boven het water uitsteken. Ze hebben gewoon geen zin en er is geen geld om deze boomstammen weg te halen.

Maar ook doordeweeks vermaken we ons prima hoor en zijn we niet alleen met ons onderzoek bezig. We hebben vorige week een spoedcursus salsales gevolgd. We hebben vier dagen achter elkaar les gehad en we hebben heel wat afgelachen en gestunteld, maar het begin is er! Op donderdag gaan we wel eens uit in Havana. Van 11 tot 1 kun je daar salsadansen. Dus afgelopen donderdag zorgden we dat we voor 1 uur in Havana waren en heb ik zelfs mijn salsakunsten vertoont op de dansvloer. Haha, dat moet er hilarisch hebben uitgezien. Ook de Surinaamse liedjes en dansjes beginnen we leren, zodat we ook na de salsa gezellig mee kunnen dansen op de dansvloer. Azonto, Wine & Kotsch, Paramaribo-oh-oh. Zoek ze maar eens op, daar wordt je vanzelf vrolijk van. Het stappen gaat vervolgens door tot in de late (of vroege) uurtjes.. 6/7 uur thuis komen is ondertussen heel normaal. In Nederland is iedereen dan al volop aan de gang, dus dan kunnen we iedereen nog welterusten zeggen en lekker ons bedje in duiken.

Komend weekend is het hier ook koningsweekend. Bijzonder dat we de eerste koningsnacht en koningsdag in Suriname vieren, dus die willen we niet zomaar voorbij laten gaan. Er staan al verschillende feestjes op de planning. Koningsnacht vieren we vrijdag in een kroeg met Dennis Ruyer van 538 Dance Department. Op Koningsdag gaan we eerst met de partyboot mee en daarna gaan we verder feesten in een discotheek. Er zal weer de nodige borgoe-cola en parbobier worden genuttigd vrees ik.. We nemen onze Belgische huisgenootjes mee om hen ook te leren hoe wij koningsdag vieren. Deze week eerst nog oranje kleding scoren.

A bon lieve mensen, tot snel!

PS. Ik ben op de aftermovie te spotten van het Holi Phagwa feest met DJ Chuckie wat we in maart hier hebben gevierd. Dus als jullie nog eens aan me willen denken, kunnen jullie me hier zien (bijna aan het einde). https://www.youtube.com/watch?v=5GKEE3RMeYk&feature=youtu.be

• 24 April 2014 - 09:20

Inge:

Weer een mooi verslag Brigit!!!
    Richelle en ik zullen aan je denken als wij hier in Nederland Koningsdag gaan vieren! Veel plezier en laat die Belgen maar eens zien wat Hollandse feesten inhouden!

• 24 April 2014 - 13:14

Mama Doe:

Tijd vliegt inderdaad, toch ook wel weer fijn dat we kunnen gaan aftellen!! Veel plezier met Koningsweekend, moeten we Nederland ook gaan introduceren.

• 24 April 2014 - 20:36

Otto, Ans En Bas:

Wat een verhalen weer, we genieten met jullie mee! Veel plezier het koningsweekend!

• 03 Mei 2014 - 14:18

Karien Wissink:

Hallo Brigit,

Eindelijk jullie site gevonden! Wel al foto's via facebook voorbij zien komen via Willeke en Wiesje, maar nu dan toch rechtstreeks via jullie site!
    Mooi land idd en jullie hebben al heel veel gezien.
    Ik lees dat jullie ook al bijna klaar zijn met jullie onderzoek; dat lijkt me uiteraard wel de bedoeling!
    Je zou het bijna vergeten met al die avonturen daar.

Misschien kun je eens een lesje salsa dansen komen doen bij de korfbal als je straks weer in Nederland bent!

Geniet er nog van en tot gauw!

Gr. Karien Wissink