Mama Doe & Poolparty - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kimberley Brigit - WaarBenJij.nu Mama Doe & Poolparty - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kimberley Brigit - WaarBenJij.nu

Mama Doe & Poolparty

Door: Kimmie

Blijf op de hoogte en volg Kimberley

01 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Hier weer even een update, want wat hebben we al veel meegemaakt in één week!
Zoals jullie weten hebben we al tweemaal de Clarkeschool bezocht op zondag en maandag. Donderdag zijn we op bezoek geweest in Sonny Point, een arme wijk in Paramaribo.
We zijn daar op bezoek geweest bij mama Doe en haar gezin. Ze woont in deze wijk met haar hele gezin op een stukje grond. Al haar kinderen en kleinkinderen wonen bij haar en hebben per gezin een eigen ‘huisje’. Heel klein, met televisie, matras op de grond, klein tafeltje met paar stoelen. Dat is één huisje wat we gezien hebben. De rest hebben we niet van binnen gezien, maar zag er van buiten wel net zo klein uit. Er is geen waterleiding in de wijk, ze maken gebruik van een waterput. Mama Doe is één van de weinigen met zo’n waterput en veel mensen uit de wijk komen bij haar water halen.

Mama Doe staat bekend in de wijk, omdat ze een kerk heeft gebouwd; E.B.G.S., de evangelische broeder gemeenschap suriname. Wij wisten dit van te voren en toen we aankwamen vroegen we ons wel af waar de kerk was. We kregen eerst wat te drinken van Mama Doe: gemberbier. Héérlijk verfrissend en een beetje pittig. Ze perst gember uit en zeeft dit, mengt deze gembersap met suiker, gemberextract en citroenzuur. En water. Dat was haar recept.
Op een gegeven moment kregen we het idee, na wat rondkijken, dat we mischien al wel in de kerk zaten.. Zie de foto’s, waar we wat dronken, dat was de kerk. Dus eigenlijk waar je binnenkomt een soort pleintje. Er stond wel een plek om te bidden en er stonden stapels stoelen, dus dat gaf ook wel aan dat er regelmatig dingen georganiseerd worden. Niet alleen is er op zondag een kerkdienst, op dinsdag is er een kindermiddag en komen kinderen uit de naastgelegen ‘huizen’ naar Mama Doe.

Haar naam dankt ze aan één van haar kleindochters. Oorspronkelijk heeft ze de naam ‘Doe’ gekregen, omdat ze altijd zo veel deed (volgens haar moeder). Haar kleindochter heeft daar ‘Mama’ aan toegevoegd. Nu staat ze dus bekend in de wijk als Mama Doe!
Ze heeft ons uitgenodigd om mee te gaan naar haar familie in Klaaskreek. Daar komt ze ook vandaan. Dus over twee weken gaan wij, samen met twee andere vrijwilligers (Ad & Joke) mee naar Klaaskreek, hartstikke leuk.

Nou, gisteren was ook een hele belevenis. Er was een poolparty georganiseerd hier in de buurt en het leek ons leuk om daarheen te gaan om zo ook nieuwe mensen te leren kennen. Het was vooral een bakra feest, blanken dus. Eigenlijk wel jammer, maar wel te verwachten natuurlijk.
Het bestond uit een pre-party, uur in de party bus, poolparty en afterparty. Nou... dus...
Wij daarheen met onze huisgenoten ongeveer tegen het einde van de pre-party. Er was nog geen bus, natuurlijk. Na een uur besloten we ook maar een bus te pakken, de tent stond nog halfvol met mensen. Er kwam geen bus meer werd ons verteld. File. Ja...
‘’Jongens, kom maar, jullie kunnen wel in de taxi’’. Niemand ging erin, want iedereen wilde, op z’n Nederlands, óf in de partybus of z’n geld terug. Lol. Wij in de taxi gepropt, heen en weer geschud, gillende brabantse meiden (was heel gezellig!), harde muziek en daar was het hotel met het zwembad(je) op het dak. Wel erg chique. Wyndham Garden hotel, dat was de locatie. Eenmaal boven, 7e verdieping, was iedereen dronken en in het zwembad en aan het dansen. Oke. Nou, we hebben het nog volgehouden tot een uur of één, mensen kijken haha. En we kwamen nog twee meiden tegen van de Avans Hogeschool. En nog twee meisjes uit Reusel, Hilvarenbeek, Eersel, Hulsel
en Lage Mierde. Dus Brigit voelde zich helemaal thuis hihi! (Brigit komt uit Reusel).

Nou, dat was het weer voor deze week. Wij gaan even een hotel opzoeken. Met zwembad. Zonder lege bierblikjes.

• 01 Maart 2014 - 22:47

Ans, Otto En Bas:

Haha wat een verhalen!! Doorschrijven graag! We genieten met volle teugen!

• 02 Maart 2014 - 18:49

Edwin:

Hey meiden wat een belevenissen geniet er lekker van en kijk uit groetjes Edwin

• 03 Maart 2014 - 21:02

Corry En Johan:

leuk is dat we mee kunnen genieten van alles wat jullie meemaken en zien
    we blijven jullie volgen
    kijk goed uit

Kimberley

Wij zijn twee studentes van de Avans Hogeschool te 's-Hertogenbosch. Wij studeren Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) en zitten nu in het vierdejaar. Voor ons afstudeerproject doen we een onderzoek in Paramaribo bij Stichting Veelkleurige Kansen. Wij vertrekken 22 februari en zijn 1 juni weer terug. We blijven drie maanden in Suriname en gaan nog anderhalve week naar Curacao. Als je het leuk vindt om op de hoogte te blijven van onze avonturen dan moet je vooral deze blog in de gaten houden! Veel leesplezier! We zien graag reacties verschijnen :)

Actief sinds 20 Feb. 2014